Konspirationsteorier

Sanninng eller galenskap?

Läs inte det här, det står inget konstigt här.

fredagsmys

Det här inlägget kommer inte att citeras i kvällstidningarna. Varför inte? För att det inte handlar om hur man går ner tio kilo på en vecka. Det handlar inte heller om kändisarnas nya hälsodiet eller kändisarnas nya träningsmetod. Det handlar inte om något nytt och konstigt, utan om helt normala saker. Så i princip är det lika bra att du slutar läsa nu. Och om du tror att dina viktproblem är invandrarnas fel så ska du absolut sluta läsa nu.

Är du kvar? Bra, då ska vi ta en sammanfattning av det senaste 2014. Hur du ska äta, träna och leva för att må bra och leva länge.

Det viktigaste för att undvika hjärt-kärlsjukdomar och annat som kan få oss att bli sjuka eller dö i förtid är den socioekonomiska situationen. Du behöver inte vara särskilt rik, men du ska se till att välja välutbildade föräldrar. Då har du det mesta gratis. Barn med välutbildade föräldrar äter mindre godis och skräpmat, dricker mindre läsk, tränar mer, får mer sociala nätverk, mer makt över den egna situationen och ofta en bra utbildning. Allt detta är faktorer som gör att man håller sig frisk och lever länge.

Dessutom har välutbildade ofta arbeten där de får möta utmaningar och samtidigt har makt att göra något åt de problem som uppstår. Det minst hälsosamma är att ha ett krävande jobb där man samtidigt har små möjligheter att göra något åt sin egen situation.

Makt är inte bara sexigt, makt får oss att må bra och leva länge. Välutbildade och rika har även mer makt över sin situation privat. Dom kan anlita experter eller lägga in sig på ett privat vårdhem om det krisar, dom kan tala med maktens män och lägga fram sin sak på deras språk. Dom har kontakter och ingår i ett nätverk av personer med resurser och inflytande. Om dom faller faller dom mjukt och behöver inte gå till arbetslinjens företrädare och bli förnedrade. Om den svenska sjukvården inte räcker till kan dom åka till en specialist i ett annat land. Men det är glasyren på kakan, det viktigaste är känslan av makt över sitt eget liv.

Den som har makt över sitt eget liv kan komma hem lite trött men nöjd och tillbringa fredagskvällen med en joggingrunda, laga lite nyttig och god mat och kanske ta ett glas ädelt vin. Den som känner sig maktlös kommer hem helt slutkörd och hamnar framför teven med chips och lådvin. Självmedicineringen med skräpmat, godis, cigarretter, alkohol och stillasittande tidsfördriv känns som en lösning på kort sikt – men gör hälsan ännu sämre på lång sikt. Klassklyftorna ökar inte för att lågutbildade saknar kunskapen att man ska sluta röka, börja röra på sig och äta nyttigt. Det är snarare orken och motivationen som saknas om man är trött och slutkörd. Och man kan bli mer trött och orkeslös av att vara arbetslös än av att jobba!

Sånt här vill folk inte läsa. Dom vill läsa hur dom ska äta för att bli friska, vackra och framför allt smala. Hur ska man äta för att hålla sig frisk, må bra och leva länge? För att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, övervikt och typ 2-diabetes ska man äta mer grönsaker, frukt och bär, fisk, oljor och fullkorn. Och mindre läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör. Detta är de nya nordiska kostråden, som bygger på en sammanställning av alla högkvalitativa undersökningar sedan 2000.

En ny undersökning som det skrivs om idag visar samma bra och dåliga livsmedel när det gäller att förebygga stroke. Man ska äta en varierad kost och prioritera frukt, grönt, fullkorn, lågfettprodukter och fisk på bekostnad av rött kött, chark, feta mejeriprodukter, vitt bröd, kakor och liknande. Inget stöd för att bacon och smör skulle vara magiska hälsomedel här heller, alltså.

Forskarna betonar även helheten, att äta rätt hela livet och hela veckan. Livsmedelsverket har tagit fram nya kostråd, allmänna riktlinjer för hur hela befolkningen ska äta för att hålla sig frisk. Men sedan kan ju individer ha speciella behov, till exempel beroende på om dom är under- eller överviktiga.

Förr kunde barnen få en liten godispåse på lördagen. Kanske fick dom dela på en 33 cl flaska läsk också. Nu har det uppstått en inställning att man ska ”belöna” sig själv och sina barn med läsk, chips, godis, bullar och liknande på helgerna – alltså tre dagar av sju. I livsmedelsaffären möter oss ett berg av chips, godis och inte minst oemotståndligt billig läsk. Företagen trummar in budskapet att man ska ”mysa” med deras onyttiga produkter. Därför fokuserar de nya kostråden på att man ska äta bra hela veckan. Vikten av en bra start för matvanorna tidigt i barndomen lyfts också fram.

That’s all, folks.

Jag kan inte undanhålla er hur LCHF-fanatikerna reagerat på den senaste undersökningen som tyder på att dom har fel. Kost”doktorn”, som så vitt jag vet inte är medicine doktor, avfärdar undersökningen med att den bara är en undersökning. Ja, en undersökning brukar vara en undersökning, inte två. (Poängen i sammanhanget är förstås att den stora nordiska sammanställningen av de senaste årens undersökningar gav samma resultat. Det handlar inte om en enstaka undersökning som går mot strömmen och det vet kost”doktorn”.) Föga oväntat ger han sina läsare rådet att strunta i undersökningens slutsatser om samband mellan mat och stroke. Vill man slippa stroke ska man istället lyssna på honom – och vi vet ju vilken diet han rekommenderar, eller hur? 😉

Här är en annan ny undersökning som visar att medelålders män som ätit mycket kött och mjölkprodukter löper betydligt större risk att få cancer. Att på LCHF-manér äta mer kött och mjölkprodukter, för att undvika dom ”livsfarliga” kolhydraterna, tycks alltså inte vara någon bra väg till hälsa. Det bästa är att äta en varierad kost med bra balans mellan kolhydrater, fett och protein.

Gamla människor behöver dock mer protein och, särskilt om dom är underviktiga, kan husmanskost vara bättre för dem än alltför lätt och ”nyttig” kost. Isterband kan därför vara helt rätt på ett äldreboende, medan medelålders kan försöka äta enligt tallriksmodellen och prioritera grönt och fullkorn. Underviktiga har ofta proteinbrist, medan andra ofta får i sig för mycket protein. Det är alltså balansen som är bra, inte (som många tror) att försöka visa karaktär och utesluta vissa livsmedel. Man mår inte bättre ju fler saker man utesluter och den som bara äter broccoli och gröna blad, eller bara smör och bacon, äventyrar på sikt sin hälsa.

När det gäller träning måste man inte gå på den senaste träningsflugan från kändisarna i USA. Det viktigaste är att röra på sig överhuvud taget, att minska stillasittandet framför datorn och teven, att ställa sig upp och gå omkring lite grann. Promenader är bra och vill man köpa snygga träningskläder och träna med någon trendig metod så är det utmärkt – allt är bättre än att inte röra på sig.

Lätt daglig motion rekommenderas i den flera tusen år gamla indiska läkarboken Charaka Samhita. Idag har vetenskapen gått tillbaka till samma råd. Det är inte nödvändigt att få blodsmak i munnen, uppnå en viss puls eller träna en viss tid i sträck. Sedan flera år vet man att varje steg man tar under hela dagen är nyttigt. Det gäller bara att röra på sig – och blir man lite lätt andfådd och svettig så är det ett extra plus. Men allt är bättre än att sitta stilla.

Och man behöver INTE läkarundersöka sig innan man börjar träna, som man trodde förr. Det är om man bestämmer sig för att INTE träna som man behöver undersöka sig. Det krävs en stark kropp för att klara av stillasittande!

Jag törs slå vad att det inte är det här, utan bantningskurerna, som kommer att synas på löpsedlarna under 2014. Det tråkiga med bantningskurer är att man inte blir smal av dem, man blir fet. När man hårdbantar bryts musklerna ner och eftersom muskler är tunga går man ner i vikt. När man känner sig nöjd med viktnedgången och slutar har man mindre muskler än innan. Muskler förbränner energi, genom att dom vibrerar lite grann hela tiden för att vi inte ska bli helt slappa och lealösa. När man har fått mindre muskler så förbränner dom mindre energi och man får mer fett på kroppen. Efter ett tag har man samma vikt som innan, men förhållandet mellan muskler och fett har försämrats. Kroppen har blivit en viktökningsmaskin. Då bantar man igen och förhållandet försämras ytterligare. Så efter lite sådant jojo-bantande väger man mer än innan man började, plus att man har mindre muskler och mer kroppsfett.

Läkarna ordinerar därför inte korta bantningskurer, utan att man följer dieten ett par år. I början kan man hårdbanta med pulver, men det är av psykologiska skäl, för att patienten ska få se att den faktiskt kan gå ner i vikt. I de undersökningar som gjorts går alla ner i vikt i början. Efter ett tag hoppar fler och fler av dieten och går upp igen. Ett par år efter att ett sådant projekt startats är resultaten inte särskilt imponerande, eftersom de flesta helt enkelt har slutat följa dieten. Vad världen behöver är alltså en metod eller ett program som hälsofarligt överviktiga kan följa under lång tid.

Hela konceptet att gå ner i vikt med en bantningskur är därför fel. Det vet egentligen alla, men vi vill så gärna höra att vi kan bli smala och snygga på en vecka att vi fortsätter efterfråga sådant skräp. Och löpsedlarnas löften om baddräktskropp till beachen tycks bekräfta att  bantningskurer fungerar precis som vi vill tro att dom gör.

Och du som orkade läsa ända hit fick veta att du inte behöver plåga dig själv för att duga. Ät helt vanligt, rör på dig helt normalt och försök få en känsla av att du har kontroll över din vardag. Du kan börja med att ta kontroll över enkla saker och börja lägga mer tid och kraft på sådant du verkligen tycker är kul. Livet är för kort för att man ska plåga sig själv med att försöka bli bättre på sådant man inte gillar.

Och om du tror att du måste försöka leva upp till ett sexighetsideal så har jag också goda nyheter: 2014 börjar till och med modeindustrin inse det porrindustrin vetat länge, att sexighet kan trivas i många former:

.

silvie luca vit smal 18 år sexig

Vit, smal, 18 år och sexig

.

40 år svart kurvig och sexig

Svart, kurvig, 41 år och sexig

Hem

02 mars 2014 Posted by | Konspirationsteorier | , , | Lämna en kommentar