Konspirationsteorier

Sanninng eller galenskap?

The Coca-Cola Conspiracy

coca-cola vintage

Vi ska titta närmare på The Coca-Cola Conspiracy, men först något om kolhydrater. En känd LCHF-bloggare, som får vara anonym, påstår att kolhydrater är farliga för människan. Det gäller alla kolhydrater från druvsocker till kostfiber. Friska människor kanske kan tåla lite, men sjuka bör undvika kolhydrater helt. Hon har insett denna sanning, men etablissemanget försöker mörka den. Varför? För att kolhydraterna (i form av Livsmedelsverkets kostråd) gör svenskarna ”lagom sjuka” så läkemedelsindustrin har någon att sälja sina läkemedel till. Om folk levde på bacon, ägg och smör skulle alla bli friska och det skulle inte finnas någon att sälja läkemedel till.

Detta är förstås en galen konspirationsteori som inte har något som helst vetenskapligt stöd. Våra kroppar är gjorda för att använda kolhydrater som bränsle. Kolhydrater i form av frukt och grönt ger dessutom viktiga mikronäringsämnen som vitaminer, mineraler och fytokemikalier. Det finns övertygande bevis för att tabletter med samma ämnen inte kan ersätta frukt och grönt. Det finns även observationsstudier som visar att folk som äter mycket frukt och grönt är friskare. Rekommendationen, som vilar på stark vetenskaplig grund, är därför att vi ska äta mer frukt och grönt, inte mindre. Fullkornsprodukter som havregryn verkar också bra. Harvard sammanfattar bra och dåliga kolhydrater så här:

  • The healthiest sources of carbohydrates—unprocessed or minimally processed whole grains, vegetables, fruits and beans—promote good health by delivering vitamins, minerals, fiber, and a host of important phytonutrients.
  • Unhealthier sources of carbohydrates include white bread, pastries, sodas, and other highly processed or refined foods.  These items contain easily digested carbohydrates that may contribute to weight gain, interfere with weight loss, and promote diabetes and heart disease.

Läs mer här: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/carbohydrates/

Kroppen använder druvsocker i sin energiproduktion. Kolhydrater är sammansatta av ett antal druvsockermolekyler. När kolhydraterna bryts ner till druvsocker kan dom användas som bränsle i kroppens energiproduktion.  Protein kan brytas ner till druvsocker i levern.  Om man äter för lite kalorier används proteinet som bränsle och därför kan man inte bygga muskler vid kaloribrist, alltså om man bantar. Vid bantning använder kroppen även sina egna muskler som bränsle. Det är en försvarsmekanism för att spara kolhydrater till hjärnan in i det sista. Druvsocker är livsnödvändigt och om vi inte äter druvsocker så tillverkar kroppen det själv.

Däremot kan man få druvsocker från hälsosamma eller ohälsosamma källor. Vi kan få druvsocker från snabba eller långsamma kolhydrater. Skillnaden är att snabba kolhydrater höjer blodsockret – medan långsamma kolhydrater inte höjer blodsockret. Våra kroppar klarar inte av stora mängder snabba kolhydrater och på sikt kan vi få metabolt syndrom med fetma, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Vitt ris och potatis är snabba kolhydrater, som vi bör ta det lugnt med. Men det största problemet är troligen snabba kolhydrater i form av sötade drycker, vitt bröd och processad mat. Sötade drycker är läsk, saft, vitaminvatten, fruktdrycker, sportdrycker och energiläsk. Vanlig juice innehåller så mycket naturligt socker att man ska dricka högst en  deciliter om dagen. När vi gör juice av en frukt blir sockret mer lättupptagligt och höjer blodsockret. En hel frukt tar tid att smälta och ger därför långsammare kolhydrater. Vitt bröd är frallor, kanelbullar, muffins, pizzabottnar och liknande. Processad mat är till exempel frukostflingor, kakor, kex, bars, efterrätter, såser, ketchup. dressingar, glass, choklad, godis, chips, snacks och färdiga maträtter. Under perioden då man trodde lightprodukter var bra bytte man ut fettet i processad mat mot socker . Därför finns det socker i saker där man inte skulle vänta sig att hitta det. Fruktyoghurten, som barnen älskar, är ett exempel.

Dessutom innehåller processad mat en massa tillsatser. Vi vet inte allt om hur dessa tillsatser, till exempel sötningsmedel och emulgeringsmedel, påverkar våra kroppar på sikt. Att processad mat innehåller mycket tillsatser kan man se på att listan med ingredienser är lång. En tumregel är därför att välja produkter med så få ingredienser som möjligt. Ren yoghurt innehåller bara yoghurt. Fruktyoghurt kan innehålla gelatin, olika former av socker, aromämnen, sötningsmedel, färgämnen och en massa saker man aldrig hört talas om. Kött som behandlats för att bli hållbart innehåller salt, rök och nitrit.

En lösning är att laga sin mat själv. Då blir den god utan socker.Tag ren yoghurt och blanda i en banan och några jordgubbar. Men vi har slutat laga mat och äter mer och mer halvfabrikat, färdigmat, snabbmat och annat skräp. Det är inte många som ställer sig och skalar grönsaker och rensar fisk när dom ska slänga ihop lite middag. Sådant har istället blivit en form av pornografi, något vi ser andra göra i matlagningsprogram.

Apropå konspirationer, så försöker livsmedelslobbyn påverka lagstiftning och kostråd både i Sverige och USA. Sockerlobbyn har stoppat förslaget om sockerskatt i Sverige. I USA fick sockerlobbyn USDA (amerikanska jordbruksverket) att censurera Dietary Guidelines 2015, när det gällde forskarnas rekommendation om minskad konsumtion av sötade drycker. Läs mer: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2016/01/07/new-dietary-guidelines-remove-restriction-on-total-fat-and-set-limit-for-added-sugars-but-censor-conclusions/

Censur är något som utövas av staten och eftersom USDA är en statlig myndighet kan det vara korrekt att tala om censur i det här fallet. I USA är företagen öppna med att dom har professionella lobbyister som försöker påverka politiker och byråkrater på heltid. Livsmedelslobbyn ger även stora ekonomiska bidrag till politiker i kongressen, för att stoppa lagförslag om sockerskatt, mindre socker i skolmaten och liknande.

Robert Lustig släpps fram som föreläsare av universitet som Stanford. Det visar att han inte är ännu en konspiratorisk galning. Eftersom han är en lysande föreläsare och har ett mycket intressant budskap kan det vara värt att ta del av hans teorier. Och en sak håller andra forskare med om: Vi äter alldeles för mycket socker och processad mat.

Mycket nöje!

.

Spola till 29:50

.

.

En tidigare föreläsning, med fokus på fruktsocker

 

Annonser

26 september 2016 - Posted by | Konspirationsteorier

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: